MUM … a 7 nocí

Po nepovedené etapě se opět rozhodnu přesunout do Beskyd. Už se stmívá, ale tělo je po odpoledním maratonu vždy do noci poměrně akční. Alespoň během cesty na Čeladnou vymyslím hezký podtitul: 7 dní a 7 nocí. Přesně tak se jmenovala jedna z prvních českých komerčních počítačových her. Hlavní postava měla za úkol postupně sbalit 7 dcer jistého milionáře a strávit s nimi následující noc. Do zítra je třeba provést restart, ať se alespoň do cíle dalších etap dostanu v rozumném čase. Nyní se to zdá nemožné, ale podobně to měl i hrdina ze zmiňované hry, kdy například musel získat dívku která, řečeno slovy Bohumila Hrabala, vyznávala jen lásku lesbickou. A to, jak jistě uznáte, také nebyl snadný úkol.

Den 4. – Tišnov. Nohy si mažu chladivou koňskou mastí a těch pár hodin s rodinou mne přivede na jiné myšlenky. Manželku tentokráte berou sebou, pomůže mi jak psychicky, tak osvěžením v podobě 2 piv podaných ve druhé polovině závodu. V Tišnově opět začínáme s policejním doprovodem. Je docela horko, ale mám radost z nohou, které jsou na další maraton více natěšené, tak opět běžím v čele úvodní kilometry, byť tentokráte jen dva. Když už není forma dle představ, je třeba se uchýlit k metodám na hranici fair play. V prvním kopci běží vedle mne indián Rudy Krajča, který kromě jiného, množí kaktusy.
Já: „Rudy, támhleta borová šiška vypadá jako pěkné Gymnocalycium, nevezmeš si ji domů?“
Rudy: „Já jsem spíš na ty středoamerické.“
Já: „To jo, třeba takový Echinocactus grusonii je nádherný.“
Rudy: „Já preferuji spíš vzácnější druhy.“
Já: „Tak pak už jedině Echinocactus grusonii ve variantě s bílými ostny.“
Rudy zaskočený, neví jestli, je na maratonu nebo sobotní burze a raději utíká pryč.
Hlavně z kopců si dávám pozor a zbytečně to nehrotím, podstatné pro tuto etapu je především doběhnout v nějakém rozumném čase. To se v slunečném dni podaří a výsledkem je čas 3:48:52.

5. den – Olešnice. Právě olešnická etapa je patrně nejrychlejší, neb je zde dlouhý asfaltový úsek kolem řeky Svratky. První kopečky jsou jen takové nevinné laškování a i vlivem menší chyby soupeřů vbíhám po druhé kontrole na zmiňovaný úsek jako 3. Konečně asfalt. Běžím tempo kolem 4:15 a doufám, že se soupeřům vzdaluji. Bohužel před kontrolou číslo 3 se jako vítr přiřítí Vicher a ihned mi ukazuje záda. Navíc začíná poměrně dlouhé stoupání na Brťoví, které už se mi tolik nelíbí. Kopce mne hodně vyčerpávají, tak není divu, že v následujícím stoupání se přízemně přežene hned čtveřice borců. V hlavě si spočítám, že už máme na tachometru natočeno 200 km, což jsem během 5 dní nikdy neběžel a zbývá tedy poslední třetina. Závěr je opět z kopce a to mi celkem jde a dokážu se kousnout, tak alespoň předběhnu Pepu Cacka a končím 7. v čase 3:32:21.

6. den – Bystřice nad Perštějnem. V autobuse, který z lomnického zázemí přiváží běžce vždy na start, je nálada čím dál k bodu mrazu. Zkrátka únava už je na všech znát. Nicméně po výstřelu ze startovní pistole peloton ožívá a rázem jde o jiné jedince. Kromě spousty piv jsem si dal večer i masáž, ale jak už mám vypozorováno, to spaní v Lomnici mi nedělá dobře a už na startu vím, že mne čeká opět moje slabší etapa. Při životě mne drží i myšlenka na proběhnutí vesnicí zvanou Pivonice, což je samo o sobě velmi osvěžující. Opět lehce bloudím. Je to pech, když v jednom obchodě si stejnou oranžovou barvu koupili pořadatelé závodu MUM, Lesní správa ČR i firmy podílející se na rekonstrukci inženýrských sítí v okrese Brno-venkov. Jako mistr v bloudění se ovšem ukáže Jarda Vicher, který nabloudí během několika etap v součtu téměř hodinu, a v celkovém pořadí skončí o pouhé 3 minuty na 4. místě. To ovšem malinko předbíhám, nyní jsme v teprve (už) v 6. etapě a mne hrozí opět čas začínající číslicí „4“. Poslední a dlouhé stoupání na Veselí Chlum pod hrozbou „čtyřky“ a vidinou výborného teplého vývaru s nudlemi, který vždy na závodníky čeká v cíli, celé běžím a výsledkem je čas 3:56:35.

7. den – Lomnice. Na závěr jsou pro nás nachystána 2 kolečka v Lomnici, samozřejmě s nezbytným převýšením. Celé okolí městečka je pomalováno oranžovými šipkami směřujících na všechny strany, podobně jako v roce 1968, kdy zmatené značení bylo pacifistickou zbraní proti okupantům z Východu. Běžím se svým kolegou z Polabí Jardou Urbanem. Na rovince jsem před ním, ale stoupání jsou pro mne smrtelná. Musím běžet, ale Jarda malými rychlými kroky mi stačí i chůzí a navíc na vrcholu je daleko v lepším stavu než já. Dvojice se tedy rozpadá a závěrečné kilometry si vychutnám sám. Při náběhu do druhého kola dostanu u občerstvení radu k nezaplacení: „Moc kopeš, šópé těmi nohami!“ To jste mi to nemohli říci před první etapou? Ale jo, už to nějak do cíle sedmého maratonu dokopu a naposledy probíhám branou ve škole v Lomnici v čase 3:51:35.

7 dní a 7 nocí strávených v Lomnici a okolí bylo vskutku kouzelných. Není divu, etapový závod dává běhání zcela jiný rozměr. Zátopek říkal: „Jestli chcete něco vyhrát, běžte 100 metrů. Jestli chcete něco zažít, běžte maraton.“ A 7 maratonů v řadě zážitky určitě umocňuje. Při grandiózním vyhlašování na mne čeká malý pohár za 9. místo celkového pořadí a v hlavě již plánuji, na kolik etap se příští rok do Lomnice přijedu podívat.

Podrobné výsledky si můžete prohlédnout zde. A zde kromě mraků fotek naleznete pěkné vizualizace tras, které výstižně ukazují, kudy že jsme to běhali.